• 18.02.2012 08:12:00
  • Elif TOPTAŞ
Haberi Paylaş

Pazar Araştırması Nasıl Yapılır?

İhracatçı firmalar seçtiği ürün ile sadece doğru piyasaya girmek istemiyor, aynı zamanda giderek artan ürün yelpazesi ile büyük ölçekli pazarlarda kalıcı olmayı amaçlıyor

Ekonomik kalkınmanın sağlanması ve yüksek milli gelire sahip olmanın çözümü olarak görülen ihracat, Türkiye’de her geçen gün önem kazanıyor.1980’den bu yana kalkınmasını ihracata dayalı kalkınma modeli çerçevesinde belirleyen Türkiye, uygulanan politikalar sonucunda bu yolda çok önemli aşamalar kaydediyor.

 

Gelişmekte olan ülkelerde ihracat politikaların ağırlık kazanması ve özellikle son dönemlerde peş peşe yaşanan ekonomik krizler uluslararası ticarette rekabetin yoğunlaşmasını, korumacılık eğilimlerinin artmasını ve sonuçta uluslararası ticaretin daha dinamik ancak daha karmaşık bir yapı kazanmasına yol açıyor.

 

Dünya ticaretinde jeopolitik ve jeoekonomik gelişmelerin birbirinden ayrılamaz hale geldiği günümüzde, ticaretten daha fazla pay alabilmek dünyadaki gelişmeleri dikkatle takip etmeyi ve gerekli stratejileri belirlemeyi gerekli kılıyor.

 

FİRMALARIN BÜYÜME HIZI PAZAR ARAŞTIRMASINA BAĞLI

 

Firmalar yurt  dışına açılabilmek için önce kendini yani firmanın iç yapısını, ürününü, imalat yapısı ve teknolojisini, elemanlarının bilgi ve potansiyelini, ürünün tüm özelliklerini ile iç pazardaki payının ne olduğunu, yurt içinde gösterdiği iyi performansın nedenlerini dikkatli bir şekilde araştırması gerekiyor.

 

 Yeni ihracata başlayan firmalar demografik ve fiziki çevreye, politik ortama, ekonomik faktörlere, sosyal ve kültürel çevreye, pazara girebilirliğe ve ürün potansiyeline dayalı pazar araştırması yapması halinde büyüme oranlarını hızlı bir şekilde artırıyor.

 

PAZAR BELİRMEDE YAPILMASI GEREKENLER

 

Pazar belirlemede büyümeyi hedefleyen firmalar çok önemli tespitler de bulunması gerekiyor. Unutulmamalı ki başarılı ihracatçılar, doğru malı seçen, doğru piyasayı bulan, doğru zamanda satan kişi olma özelliği taşıyor. Bunun için ise hedef Pazar belirlenmesi firmaların geleceğini şekillendiriyor. Bunun için firmalar belirli konuların tespitini çok iyi yapmalı. Bu konular:

 

  • Büyüme ve yoğunluk eğilimlerini gözönüne alarak, her ülkenin toplam nüfusu belirlenmelidir.
  • Hedef alınan yaş grubunun, nüfusun içinde yeterli payı olup olmadığı saptanmalıdır.
  • Nüfusun ne kadarının kent, banliyö ya da kırsal kesimde yaşadığı belirlenmelidir.
  • Pazara girecek olan ürün ya da hizmeti etkileyebilecek olan iklim ve hava değişiklikleri olup olmadığı tesbit edilmelidir.
  • İhracat noktasından çeşitli hedef ülkelere taşıma mesafeleri öğrenilmelidir.
  • Pazarda ulaşım ve haberleşme altyapılarının düzeyi ve kalitesi gözönüne alınmalıdır.
  • Devlet sisteminin özel sektöre destek olup olmadığı araştırmalıdır.
  • Politik sistem istikrarlı mı yoksa sık sık değişiyor mu?
  • Dünya Ticaret Örgütü'ne - (DTÖ-WTO) üye mi? Gümrük duvarlarını istediği zaman yükseltebilir veya ithalatına yasaklama koyabilir mi?
  • İthalatın ve ihracatın daha yüksek seviyelere çıkarılmasını teşvik etmek konusunda ülkenin tavrı nedir?
  • Pazarda ithal ürünler ne ölçüde kabul görmektedir?
  • Hedef ülke için tahmin edilen ekonomik büyüme nedir?
  • Hedef pazarın Gayri Safi Milli Hasılası ve ödemeler dengesi nedir?
  • Genel ekonomi içinde ithalat ve ihracatın yüzdeleri nelerdir?
  • Hedef ülkenin ithalat ihracat oranı nedir?
  • Hedef ülkenin kişi başına milli geliri nedir? Gelir düzeyleri artıyor mu?
  • Hedef ülkede dağıtımcı sözleşmelerinin yasal yönleri nelerdir?
  • Ticaret için gerekli dokümanlar, teknik ve çevreye ilişkin ithalat düzenlemeleri nelerdir?
  • Eğer ticari bir anlaşmazlık çıkarsa, hukuki sistem adil ve tarafsız bir inceleme olanağı sağlıyor mu?
  • Vergi yasaları yabancılar için adil mi? Yurt dışına çıkacak olan ihracat gelirleri için vergi oranı nedir?
  • Hedef pazarda ürün için belli bir talep var mı?
  • Hedef pazarda ürünün yüzde kaçı üretiliyor, yüzde kaçı ithal ediliyor?
  • Ürün ya da hizmet hedef pazarda anlaşılmış ve kabul edilmiş midir?
  • Pazarda şu anda kaç yabancı rakip bulunmaktadır? Hangi ülkelerden?

                MASA BAŞI DIŞ PAZAR ARAŞTIRMASI NASIL YAPILIR?

                                                                                          

Masa başı araştırması araştırmacının hedef Pazara daha hazırlıklı ve donanımlı gitmesini sağlayarak, bu bilgileri araştırmakla pazarda zaman kaybedilmesinin önüne geçilmesi hedefleniyor.

Dış Pazar araştırmasında masa başı ve yerinde alan araştırması olmak üzere birbirini tamamlayan iki yöntem bulunuyor. Çoğu zaman önce masa başı çalışması daha sonra ise yerinde Pazar araştırılması yapılıyor.

 

Masa başı araştırma yönteminin de öncelikle, hedef pazar seçiliyor, ardından hedef pazar potansiyelinin ölçümüne gidilerek ön bilgilere ulaşılıyor.

 

Masa başı araştırmasında dünyadaki olaylar günü gününe takip edilerek, ticari ve ekonomik istatistiksel analizler gerçekleştiriliyor. Ayrıca uzman görüşlerinin alınması  firmaların Pazar konusunda sağlam adımlarla ilerlemesini sağlıyor.

 

 YERİNDE PAZAR ARAŞTIRMASI NASIL YAPILIR?

 

Yerinde Pazar araştırması adı üstünde firmaların pazarı doğrudan ziyaret etmesiyle gerçekleşiyor. Firma Pazar yerine yapacağı doğrudan görüşme ve incelemelerle, potansiyel alıcı ve firma temsilcileriyle görüşmeler gerçekleştiriyor. Ayrıca bu ziyaretlerde gerekli veriler toplanıyor. Özellikle yerinde Pazar araştırmasının, firmanın ihtiyaçlarına göre planlanması ve özel sorulara cevap alınması açısından büyük önem taşıyor.  Firmalar İhracat yapmayı düşündükleri ülkeleri yaptıkları bu araştırmayla daha kolay Pazar hakkında bilgilere ulaşıyor. Yerinde Pazar araştırması ile firmalar kendi geleceklerine kalıcı  yatırımlar  yapıyor.

HABERİN DİĞER RESİMLERİ

İLGİLİ HABERLER
  • BİZE ULAŞIN
  • GERİ BİLDİRİM
    GERİ BİLDİRİM x
    Sizin fikirleriniz her zaman bizler için önemli ve değerlidir. Yapacağınız geri bildirimleriniz için çok teşekkür ederiz.
    Geri Bildirim Konusu :  
    Mail Adresiniz:
    Geri Bildiriminiz:  
    Güvenlik Kodu:  
    6 + 17
    Lütfen tüm alanları doldurunuz.